|
චිත්රපටය වූ කලී කාලය නම් ගලෙන් නෙළන පිළිමයකිආචාර්ය හිනිදුම සුනිල් සෙනවි
සිනමා ලේඛකයෙකු ලෙසින් වසර ගණනාවක් කලා ක්ෂේත්රයේ නියැළී සිටින ඔහු වර්තමානයේ සබරගමුව විශ්වවිද්යාලයේ භාෂා අධ්යයන අංශයේ ජ්යෙෂ්ඨ කථිකාචාර්යවරයෙකු ලෙසින් කටයුතු කරන්නේ. ඔහු ආචාර්ය හිනිදුම සුනිල් සෙනෙවි ය. ඔහු පුදුම හත වෙනුවෙන් තම රසවින්දනය උසස් මට්ටමකට කැඳවූ සිතුවිලි ලෝකය ප්රකම්පනය කළ සිනමා නිර්මාණ හතකි.
පවුරු වළලුනීටා ප්රනාන්දු වයලට් ලෙසින් සහ ටෝනි රණසිංහ වික්ටර් ලෙසින් චරිත නිරූපණය කළ පවුරු වළලු චිත්රපටයත් විශේෂිත වූ චිත්රපටයක්. ප්රසන්න විතානගේ අධ්යක්ෂණය කළ මෙහි තිර පිටපතත් ටෝනි රණසිංහයන් විසින් කළ අපූරු නිර්මාණයක්. පවුරු වළලු චිත්රපටයේ සිනමා රූප භාෂාව හසුරුවා තිබෙන ආකාරය ඉතාම විශේෂයි.
මේ නිර්මාණය තුළදී ගාලු කොටුව විශාල චරිතයක් රඟපාමින් විශාල සාධාරණයක් ඉටුකර ඇති බව මගේ අදහසයි. ජීවිතයේ ඇති සීමා සමාජ සම්බන්ධතා පශ්චාත් යටත් විජිත ලංකාව එහි සමාජමය පරාමිතිය සංස්කෘතිය ආදි විවිධ දේ මේ පවුර තුළ කතාවට ගැනෙනවා. රංග පාරාසය, කලා අධ්යක්ෂණය, සංස්කරණය ආදී වූ සියලුම පැති එකින් එක මනාව සම්බන්ධවී පවතිනවා. එය මා දුටු ඇද පලුදු නැති පිරිවැද්දුම් නැති සිනමා නිර්මාණයක් ලෙසින් හඳුන්වන්න කැමැතියි.
විරාගය
ඔහු තුළ ඇති වන සම්බන්ධතාවල ස්වභාවය ලෝකය අර්ථකථනය කළ ආකාරය, ඔහු ජීවත් වූ දකුණු පළාතේ මුහුදුබඩ ජන ජීවිතය, අරවින්ද තම පවුල වගේම බාහිර සමාජයේ කළ ගනුදෙනුවල ස්වරූපය සේම තමන්ගේම සිත ලෝකය කරගෙන ඒ තුළ ජීවත් වන අරවින්ද මම අර්ථ ගන්වන්නේ ලාංකික පිරිමියා ලෙසින්. ඒ වගේම අරවින්ද නම් චරිතය දෙස ලබන විට ඇතැම් සිතුවිලි මා සමඟත් සමපාත වූ අවස්ථා තිබුණා. අරවින්ද වැනි චරිතයක් සිනමාවට නැඟීම ඉතා දුෂ්කර ක්රියාවත් බවයි මගේ හැඟීම. ඒ අභියෝගය තිස්ස අබේසේකරයන් ජයගත් අන්දම මා මෙතරම් විරාගය නම් වූ සිනමා නිර්මාණය කෙරෙහි බැඳෙන්නත් හේතු වුණා.
Reader
මේ චිත්රපටය තුළ ස්ත්රී පුරුෂ ආදරය, මනුෂ්ය සම්බන්ධතාවල ගැඹුර, කොතෙක් දුරට මිනිසුන් විමතියට පත් කරන්නේද යන්න මනාව පිළිබිඹු කරනවා. හැනා ස්මිත් අවසානයේ සිර කුටියක දිවි නසා ගන්නා මරණයෙන් පවා දක්වන්නේ කාන්තාවකගේ සිතේ ඇති වන ආදරය කෙසේද යන්නයි. ඇත්තටම එය සිත කම්පනය කරවන්නක්. සාමුහික වගකීම, ඒ වෙනුවෙන් අවශ්ය වූ අධ්යාපනය පිළිබඳ වරදකාරි හැඟීම යන කාරණාද මේ තුළ සාකච්ඡා කරනවා. මෙයින් අපට මනුෂ්ය ජීවිතයට සමීප මුළු ලෝකයම නැරඹිය හැකි පුංචි කවුළුවක් විවර වනවා.
දේව්දාස්
දේව්දාස් චන්ද්රමුඛී සහ පාර්වතී යන ගැහැනුන් දෙදෙනා වෙත දක්වන ආදරයේ පිරිමියෙකු තුළ ඇති වන ආදරයේ ප්රධාන ධාරා දෙක දැක්වෙනවා. එහිදී බිරිඳ වෙනුවෙන් වූ ආදරය චන්ද්රමුඛී වෙතත් පෙම්වතිය වෙනුවෙන් වන ආදරය පාර්වතීහටත් දක්වනවා. මේක අතිශය සංකීර්ණ තත්ත්වයක්. මෙහි විශේෂය වන්නේ මේ චරිත දෙක එක් පුද්ගලයෙකු නොවී දෙදෙනෙකු වීමයි. එවගේම මධුරි ඩික්සිත් කියන්නෙත් මා වඩාත් ප්රිය කරන බොලිවුඩ් රංගන ශිල්පිනියක්. ඒවගේම කලා අධ්යක්ෂණය, වේශ නිරූපණය, ඇඳුම් නිර්මාණය, සැරසිළි ආදියත් ඉතාම අනර්ඝ අයුරින් යොදා ගෙන තිබීම විශේෂයි.
Gloomy Sunday-
Gloomy Sunday චිත්රපටයේ අවන්හල් හිමිකරු, පියානෝ වාදකයා සහ වේටර්වරිය අතර අපූරු ත්රිකෝණ ප්රේම කතාව රූපයට නැඟෙනවා. ආදරයේ සීමා, අභ්යන්තර ස්වරූපය, එය වින්දනය කළ හැකි ස්වරූපය වගේම තමන්ටම අයිති කර නොගත්තද ආදරය විඳිය හැකි බව එයින් පෙන්වනවා. ජර්මන් හමුදාවේ කර්නල්වරයාගේ පැමිණීම වගේම ඔහු තුළින් ව්යාජ ආදරයේ ස්වරූපය ගැන කතා කරනවා. විශේෂයෙන් සිතා බැලුවහොත් Gloomy Sunday තුළත් කතා කරන්නේ සංකීර්ණ මිනිස් සබඳතා ගැනයි. එකිනෙකා තුළින් ඒවා වෙනස් වන ආකාරය මෙහිදී මැනවින් නිරූපණය කරනවා.
Ctizen Kane
මන්දයත් අද බිහිවෙන නිර්මාණ සමඟ සන්සන්දනය කිරීමේදී 1941 වසරේදී එවැනි නිර්මාණයක් බිහි කිරීම මෙන්ම එම නිර්මාණකරු වයස අවුරුදු 26ක තරුණයෙකු වීමත් අවධානය යොමු කළ යුතුයි. රූප භාෂාව, සිනමා ව්යාකරණය, සංස්කරණය, කැමරා අධ්යක්ෂණය, කලා අධ්යක්ෂණය, රංගනය වගේම සංගීතය වැනි වූ සියලුම අංශ ගැන කතා කරන මනහර අත් පොතක් ලෙසින් එය හඳුන්වන්න පුළුවන්. ලොව අගයන ප්රබල ධනවතෙකු සිය අවසන් හුස්ම හෙළන අවස්ථාවේදී මුවින් පිට කරන ‘රෝස් බඩ්’ නම් වූ වචන දෙක ඔස්සේ මෙම කතාපුවත දිවයනවා. සියලු සැප සම්පත් හමුවේ ඔහුට හිමි නොවී අවසන් මොහොතේ පවා කම්පනයට පත් කළ මේ රෝ්ස් බඩ් යනු කුමක්ද යන්න සෙවීමේදී හෙළ වන්නේ ඒ නම ඔහු කුඩා වියේදී තම හිම ඔරුවට තැබූ සුරතල් නම බවයි. එනම් ඔහුට අහිමි වී ඇත්තේ ඔහුගේ ළමා කාලයයි. මෙහිදීද මනුෂ්ය ජීවිතයක ඇති වූ ප්රබලතම ගැටලුවක් නිරාකරණය කළ ආකාරය ඉතාම විශිෂ්ටයි.
ආන්ද්රේ තර්කොව්ස්කි
|